Banden zijn een van de belangrijkste onderdelen van je fiets. Ze beïnvloeden je prestaties, het comfort en jouw veiligheid. Een goede racefiets presteert alleen op zijn best wanneer de wielen zijn uitgerust met geschikte banden. Racefiets banden zijn speciaal ontworpen voor het rijden op glad asfalt, in tegenstelling tot mountainbike en gravel bike banden die juist geschikt zijn voor off road trails en andere ruwe wegoppervlakken. Racebanden zijn voorzien van een smal profiel en een glad loopvlak voor een lagere rolweerstand en dus betere en snellere prestaties.
Er zijn veel verschillende racebanden. Je hebt verschil in breedte, loopvlak, materialen en designs. De juiste racefietsband is compleet afhankelijk van jouw wensen en behoeften, en helpt jou om het zo comfortabel, veilig en snel mogelijk te zijn op je fiets.
Racefietsbanden zijn te verdelen in twee typen banden, namelijk: de clincher band en de tubeless band. We leggen het verschil graag aan je uit:
Clincher banden zijn de meest gebruikte banden voor een racefiets. Ze hebben een hoefijzervormig profiel dat vastklemt in de velg wanneer je de band oppompt. De hieldraad van de band is gemaakt van staaldraad of van Kevlar. Deze laatste is flexibeler en daardoor ook opvouwbaar. Dit is gemakkelijker met transporteren, de banden zijn lichter van gewicht en ze presteren beter. Daar staat wel tegenover dat deze racefiets buitenband vaak wat duurder zijn dan de variant met staaldraad.
Tubeless racefiets banden worden vaak gebruikt door de wat meer ervaren sporters. Deze buitenbanden zijn zo gemaakt dat ze precies aansluiten op de velg. Met zogenaamde velgtape zorg je dan voor een luchtdichte verbinding. Vervolgens vul je de band met een speciale soort latex, zonder dat je een binnenband nodig hebt.
De bandenmaat van racefietsen is redelijk gestandaardiseerd. Er zijn over het algemeen genomen drie breedtes: 23mm, 25mm en 28mm. Vroeger gebruikte men zelfs 18mm banden, maar daar zijn ze toch vanaf gestapt. Het blijkt namelijk dat je, als je naar het complete plaatje van grip / comfort / rolweerstand kijkt, het beste kunt kiezen voor iets bredere buitenband op je racefiets. Daarom rijden pro's tegenwoordig ook grotendeels standaard op 25mm banden.
Bij het kiezen van de juiste bandenmaat is het belangrijk dat je rekening houdt met de breedte van de velg en de framemaat. Meet deze dus goed voordat je een buitenband voor je racefiets gaat aanschaffen. De band moet breder zijn dan de velg, voor optimale prestaties en comfort. Daarnaast dien je dus rekening te houden met hoeveel ruimte je hebt in het frame. Het wiel moet zonder aanlopen kunnen ronddraaien. Indien dit niet het geval is, dan dien je een bandenmaat kleiner te pakken.
De fietsband maat met de optimale combinatie tussen comfort, snelheid en gewicht, is de 25mm buitenband. Dit is dus altijd een veilige keuze. Ben je zelf wat zwaarder van gewicht, óf rijd je regelmatig op wat ruwere ondergronden, dan is 28mm een betere keuze.
Naast de breedte moet je ook kijken naar de diameter, oftewel de bandenomtrek die past bij jouw racefiets. Nagenoeg alle racefietsen hebben tegenwoordig 700c banden (welke 622mm in diameter zijn). Heb je een kleine fiets of een kinderfiets? Dan kan het dat je 650c racefiets banden nodig hebt met een bandenomtrek van 571mm.
Bij het kiezen van de juiste racefiets band, is het belangrijk dat je weet wat je belangrijk vindt tijdens het fietsen en op wat voor wegdek je meestal fietst. Elke racefietsband heeft namelijk andere eigenschappen en scoort altijd wel op één eigenschap minder dan bij de andere banden. Belangrijke eigenschappen van een raceband zijn:
Dit is hoeveel kilometers je uit je band kunt halen. De rubbersamenstelling speelt hier een belangrijke rol in. Een racefietsband met een zachtere rubbersamenstelling zul je eerder moeten vervangen dan een hardere band.
Een band van een zachtere rubbersoort, met een hoge TPI (threads per inch) in het karkas, zorgt ervoor dat de basis van je band soepeler kan bewegen. Hierdoor heb je een lagere rolweerstand, en ben je dus sneller.
De banden die goed beschermen tegen lek rijden, zijn voorzien van een dikkere breaker laag. Deze breakerlaag is dikkere laag rubber die zorgt dat er minder snel steentjes of andere scherpe stukjes in de band terecht komen.
Snelheid en grip zijn meestal aan elkaar verbonden. Wanneer je een snelle band hebt, dan zal deze over het algemeen ook veel grip hebben. Ook hierin speelt de rubbersamenstelling een grote rol. Er zijn overigens ook banden die minder snel zijn, maar wel veel grip hebben. In dat geval wordt het loopvlak van de band gemaakt van een andere rubbersamenstelling dan de zijkanten.
Kijk naar wat jij persoonlijk belangrijk vindt. Zo hebben racefiets banden met een hoge lekbescherming een veel langere levensduur omdat de dikkere breaker laag er voor zorgt dat de band minder vervormt, wat weer zorgt voor een hogere rolweerstand en minder grip.
Vind je snelheid, dus een lage rolweerstand, belangrijk? Dan loop je sneller de kans dat je lek rijdt door een dunnere breakerlaag, maar je kunt wel rekenen op meer grip.
Terug naar Koopgids