Wanneer je je elektrische fiets ‘normaal’ gebruikt dan gaat de accu gemiddeld zo’n 5 jaar mee. Volg daarvoor de adviezen voor het opladen van de accu op uit de handleiding bij je fiets of van de rijwielhandelaar. Je merkt dat de accu aan het einde van zijn levensduur komt als hij sneller weer opgeladen moet worden. Je kunt dan een nieuwe accu aanschaffen, maar die zijn vrij prijzig. Je kunt ook kiezen voor fietsaccurevisie. De accu wordt dan onder handen genomen, bepaalde onderdelen worden vernieuwd. Daarna kan de accu nog een ronde mee. Vaak ook weer zo’n 5 jaar.
Als je gebruik maakt van een gereviseerde fiets accu of de accu van je eigen fiets laat reviseren, dan is dat natuurlijk een duurzame oplossing. De accu verdwijnt niet naar het afval en veroorzaakt dus geen CO2 uitstoot bij een eventuele verbranding of anderszins vernietiging. Als een fietsaccu uiteindelijk wordt afgedankt gebeurt dat overigens steeds vaker op een milieuvriendelijke manier. Grondstoffen die kunnen worden hergebruikt worden gescheiden van het echte afval.
Wanneer je je elektrische fiets intensief gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer of een lange rit naar en van school dan kun je er na zo’n 5 jaar ook voor kiezen om de fiets in te ruilen. De rijwielverkoper zal de accu dan vervangen en de fiets kan bij een nieuwe eigenaar zo weer minstens 5 jaar dienst doen. De inruilwaarde die je krijgt hangt natuurlijk af van merk en type fiets en de staat waarin deze verkeert. Ook zal een handelaar laten meewegen of je weer een nieuwe fiets koopt. Het werkt feitelijk net zoals het inruilen van een auto bij de garage.
Voordat je besluit om een elektrische fiets aan te schaffen moet je je een paar dingen afvragen. Ten eerste natuurlijk de aanschafprijs, die hoger ligt dan die van een gewone fiets. Ten tweede moet je de mogelijkheid hebben om de accu op te laden. Dat gaat natuurlijk het makkelijkst als je een schuur of berging hebt die is voorzien van een stopcontact. En je moet je bedenken dat je op een elektrische fiets gemakkelijk een hogere snelheid haalt. Je kunt net zo hard rijden als je wilt, maar de verleiding om wat harder te gaan dan op een gewone fiets is er natuurlijk wel. Dat betekent dat je ook beter op het verkeer moet letten. Het is niet voor niets dat in Nederland de discussie oplaait over het verplicht stellen van fietshelmen, zeker bij kinderen.
Terug naar Nieuws