Er zijn verschillende soorten fietskettingen op de markt. Zo zie je, als je een fietsketting gaat kopen, vaak 10-speed, 11 speed en zulke termen staan. Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Wil je je fietsketting vervangen? Bekijk dan ons artikel incl. filmpje over het vervangen van een fietsketting.
Het is belangrijk om de juiste fietsketting bij de juiste cassette te kopen, dus een 11-speed fietsketting op een 11-speed cassette. Het is onverstandig om een 10-speed fietsketting op een 11-speed cassette te leggen. De reden is dat een 11-speed ketting iets minder breed is dan de 10-speed. In de 11-speed cassette zit namelijk één extra kettingblad ten opzichte van de 10-speed. De ruimte is echter niet groter, waardoor de 11-speed ketting dus smaller moet zijn. Over het algemeen kun je de volgende richtbreedtes (binnenmaat) aanhouden:
Tegenwoordig zijn er ook al 12-speed groepen, bijvoorbeeld van het merk SRAM. Deze zijn echter meestal bedoeld voor mountainbike.
Voordeel: je hoeft nooit zelf te gaan meten en priegelen, want als je een fietsketting gaat kopen, staat altijd duidelijk vermeld of het bijvoorbeeld een 11, 10 of 9 speed ketting is.
Er zijn talloze verschillende merken die fietskettingen aanbieden. De bekendste zijn Shimano, Campagnolo, KMC en SRAM. Meestal kiest men voor een setje. Oftewel: rijdt men met een Shimano Ultegra cassette, dan koopt men ook vaak de Shimano Ultegra fietsketting. In principe zijn veel van de fietskettingen ook te gebruiken voor "concurrenten", dus een Shimano ketting op een SRAM groep hoeft vaak geen problemen op te leveren. Het staat in de webshop bij specificaties vermeld voor welke racegroepen de ketting geschikt is. Ook op de verpakking kan dit staan. Mocht je er weinig kennis van hebben, dan is het verstandig om gewoon op safe te spelen en een matchende fietsketting te kopen.
Fietskettingen zijn in diverse lengtes te verkrijgen. Maar hoe weet je dan welke lengte fietsketting moet jij dan kopen? Daar is een handige formule voor:
Lengte van de fietsketting = (0,157 x A) + (0,5 x B1) + (0,5 x B2) + 2 schakeltjes
Natuurlijk dien je het ook nog even in real life te controleren: zorg dat de ketting over het grootste voorblad en kleinste achterblad ligt. De derailleur dient dan netjes verticaal te staan.
Had je er al een fietsketting op liggen en was die lengte goed? In dat geval kun je gewoon dezelfde lengte aanhouden als die van je vorige fietsketting.
Ben je een echte professional of ben je iemand die het totale gewicht van de fiets ontzettend belangrijk vindt? Dan zal het gewicht van de fietsketting er zeker toe doen. In principe zit hier echter niet veel verschil in. De merken Shimano en KMC zijn namelijk vrijwel gelijk in gewicht. SRAM en Campagnolo zijn wat dat betreft iets zwaarder. Gemiddeld ligt het gewicht tussen de 240 gram en 330 gram. Goede webshops en winkels hebben het gewicht van de fietsketting op de verpakking / in de specificaties staan.
Er zijn veel verschillende soorten én merken fietskettingen op de markt. Sommige daarvan heb je voor iets meer dan een tientje, terwijl je voor de duurdere variant bijna het tienvoudige betaalt. Waar zit precies het verschil?
Je zou wellicht denken dat een duurdere ketting langer mee gaat. Helaas, het tegenovergestelde is waar. Omdat duurdere fietskettingen veelal lichter zijn, wordt er gebruik gemaakt van lichte en wat kwetsbaardere materialen. Hierdoor loopt de ketting soepeler, maar zal deze ook eerder slijten. De goedkopere fietskettingen zijn juist gemaakt van zwaardere, degelijkere materialen. Deze zijn hierdoor een stuk slijtvaster.
In duurdere fietskettingen wordt daarom wel vaak gebruik gemaakt van een premium coating. Dit maakt de fietsketting weer iets prijziger, maar ook duurzamer. De coating kan bestaan uit nikkel, maar KMC maakt bijvoorbeeld gebruikt van een Diamond-Like-Coating. Hier zijn verschillende gradaties in te onderscheiden.
Behalve materiaalgebruik zijn er verder geen grote verschillen te onderscheiden. Het is absoluut niet zo dat een goedkope fietsketting voor geen meter rijdt. In de meeste gevallen is het daarom echt niet nodig om voor de duurste mogelijkheid te gaan. In het geval van fietskettingen geldt dus: duurder is niet altijd beter!
Tegenwoordig zijn fietskettingen grotendeels non-directional. Dit wil zeggen dat je ze beide kanten op kunt gebruiken. Toch zijn er ook nog een aantal fietskettingen op de markt die wél een specifieke looprichting hebben. Deze staat altijd duidelijk vernoemd in de handleiding, en daar staat ook precies in hoe je de beide kanten kunt herkennen. Vaak zijn er merktekens toegevoegd om de binnen- of buitenkant van de ketting goed te herkennen. Mócht je fietsketting toch een looprichting hebben, houdt hier dan rekening mee. Je zult ook merken dat de ketting minder soepel loopt als je dit niet doet.
Tja, uiteindelijk blijft het natuurlijk een onderdeel van je racefiets of mountainbike, en je wilt dus dat je fietsketting een beetje aansluit bij de rest van je fiets. Er zijn dus enkele mogelijkheden wat betreft kleur. Ga je voor goudkleurig, zilverkleurig of juist antraciet?
Overigens zijn niet alle kleuren puur cosmetisch. Zo zijn sommige fietskettingen geverfd met een blauwe Diamond-Like-Coating (bijvoorbeeld KMC X11SL 11-Speed DLC Super Light) voor extra duurzaamheid en slijtvastheid.
Aan de hand van de bovenstaande tips kun je een geschikte fietsketting uitkiezen. Bekijk bijvoorbeeld deze populaire keuzes: