Mocht je nog nooit gehoord hebben van carbon wielen, dan leggen we je hier graag uit wat dit voor een soort wielen zijn. De carbon wielen zijn in de jaren ’90 op de markt geïntroduceerd. Carbon is nu eenmaal een high-end materiaal dat veel voordelen heeft ten opzichte van andere materialen. We gaan later dieper op de voordelen in. De carbon wielen zijn er in diverse soorten en maten, maar grofweg zijn ze in te delen op basis van hun hoogte. Zo heb je laag, midden of diepe carbon wielen. Daarnaast kun je bij aanschaf ook nog eens kijken of je voor wielen gaat met velg- of schijfremmen.
Vroeger waren profs die carbon wielen hadden veel sneller dan andere, helaas is deze tijd inmiddels achter ons. Hedendaags beschikt iedere prof over de beste materialen en kiezen ze allemaal voor de beste full carbon wielen.
De carbon wielen zijn door de jaren heen steeds beter geworden. De gebreken die de allereerste carbon wielen bevatte zijn verleden tijd. De remprestaties zijn ook aanzienlijk verbeterd. De wielen zijn tevens goedkoper geworden in vergelijking met vroeger. Dit maakt het voor veel reguliere wielrenners toegankelijker om te gebruiken.
Hieronder hebben we een overzicht van de voor- en nadelen van carbon wielen op een rijtje gezet.
Dit zijn de voordelen van carbon wielen, met een korte uitleg.
De carbon wielen zijn stijver dan aluminium wielen. Tijdens het sprinten en in bochten is deze stijfheid erg handig. Je hebt tijdens een sprint het gevoel dat iedere trap ook echt raak is. De carbon wielen sturen in bochten heel precies en je komt er eenvoudig weer mee op snelheid.
Het materiaal is erg licht. Veel carbon wielen met een middelhoge velg van ongeveer 45 millimeter hoog hebben hetzelfde gewicht als een laag aluminium wiel van ongeveer 20 millimeter hoog.
Waarschijnlijk is carbon niet een meer aerodynamisch materiaal dan aluminium, maar het zorgt er alsnog voor dat de aerodynamica van wielen stukken beter is geworden. Met carbon is het namelijk mogelijk om hogere velgen te maken zonder dat de wielen te zwaar worden. De hoge velgen geleiden de luchtstroom beter en zorgen ervoor dat de luchtweerstand in de wielen minder wordt.
Kort, maar krachtig, carbon wielen met een hoge velg zien er mooi uit. Wellicht is dit een van de belangrijkste eigenschappen van een volledig carbon wiel. Iedere fiets ziet er mooier uit met een setje hoge carbon wielen.
Nu dat we de voordelen behandelt hebben, is het tijd voor de nadelen van de carbon wielen.
De fabrikanten van de carbon wielen hebben er alles aan gedaan om de remprestaties van de wielen optimaal te maken. Desondanks remmen de meeste carbon wielen alsnog niet zo goed als wielen met een aluminium remrand, zeker wanneer het regent. Hiermee willen we niet zeggen dat carbon wielen slecht remmen. De remprestaties van de carbon wielen zijn tegenwoordig namelijk bijna op hetzelfde niveau als die van aluminium wielen. Waarschijnlijk zul je het verschil wel goed merken zodra je door de regen gaat.
De carbon wielen zijn gemaakt van een erg sterk materiaal waardoor ze dus vaak lang mee gaan. Echter is er ook een nadeel aan de hoge stijfheid van deze wielen. De gevolgen van een crash met een carbon wiel zijn vaak veel groter dan de gevolgen met een aluminium wiel. Zodra de carbon wiel te maken krijgt met krachten waar het niet geschikt voor is, dan is de wiel vaak onherstelbaar beschadigd.
Wanneer je veel moet remmen, komt er veel warmte vrij. Dit vinden de carbon wielen niet prettig. De carbon wielen bestaan uit lagen carbon fiber die met hars op elkaar geplakt worden. In het Engels noemt met dit ‘resin’. Dit wordt dan verhit in een mal en krijgt de juiste vorm. Dit zorgt ervoor dat het materiaal erg sterk wordt. Door de hitte verliest het echter zijn stijfheid, hierdoor ondervinden sommige mensen problemen bij lange afstanden.
Wanner de wiel boven een bepaalde temperatuur stijgt, meestal tussen de 180 en 280 graden, wordt de hars slapper. Dit zorgt er op den duur voor dat de remrand van de velg minder stijf wordt. De hoge druk aan de binnenkant van de band doet de velg vervormen en kan leiden tot een klapband.
Men heeft vrij veel remkracht nodig om de hoge temperaturen te bereiken dat ervoor zorgt dat de band kapot gaat. Het wil dus niet zeggen dat jij de racefiets banden niet in de bergen kunt gebruiken. Het heeft vooral met de rijstijl van de gebruiker te maken of dat het bijvoorbeeld verstandig is om een afdaling met deze wielen te doen. Wanneer je gewend bent om veel te remmen, dan kun je beter voor een aluminium remrand gaan. Rem je weinig, dan ervaar je enorm veel voordelen van de carbon wielen dankzij de hoge stijfheid en het aerodynamisch voordeel van de wielen.
De meeste carbon wielen kosten rond de €1.500,- of meer en zijn dus niet goedkoop. Daarentegen zijn de wielen sinds de afgelopen jaren een flink stuk in de prijs gedaald. Mantel carbon laat bijvoorbeeld zien dat er ook wielen onder de €1.000 beschikbaar zijn die gebouwd zijn door professionals.
De nadelen van de carbon wielen vallen als het ware weg als je gebruik maakt van schijfremmen. De schijfrem is gemaakt om te remmen en de carbon velg simpelweg niet. De schijfrem zal daarom in alle gevallen beter werken dan een carbon velgrand. Daarnaast hoef je niet langer het hele wiel te vervangen en zal de slijtage enkel optreden bij de schijf en remblokken. Je kunt eigenlijk niet meer om de opkomst van de schijfremmen in de wielrensport heen.
De carbon wielen hebben enorm veel voordelen in vergelijking van een normale aluminium wiel. De wielen zijn een stuk stijver, heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Het lichte materiaal maakt het ook nog eens mogelijk om hoge velgen te maken, wat het tevens ideaal maakt voor aerodynamische wielen. De carbon zien er boven alle ook gewoon super goed uit!
Helaas heeft de carbon wiel ook enkele nadelen. De remprestaties en kans op vervorming door lange afdalingen maakt deze wiel niet allround inzetbaar. Plaats jij echter schijfremmen op je fiets, dan zul je zien dat deze nadelen al snel wegvallen.
Er is niets beter dan het rijden met een setje carbon clinchers!
Ook interessant om te lezen: ontdek alles over tubeless banden!
Terug naar Wielrennen